درمان با استاتین خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی را درافراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد

11ژانویه 2019 - مطالعه ی منتشر شده در مجله یJAMA Ophthalmology نشان می دهد که استاتین درمانی برای بیماران تایوانی مبتلا به دیابت نوع 2 و دیس لیپیدمی، با کاهش خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی همراه است.

دکتر یوجین یو-چوان کانگ و همکارانش از بیمارستان یادبود چانگ گونگ درTaoyuanدر تایوان؛ همبستگی بین استاتین درمان و رتینوپاتی دیابتی را در بیماران مبتلا به دیابت و دیس لیپیدمی مورد بررسی قرار دادند. پس از تطبیق نمره ی propensity[1]، 18947 بیمار در گروه های درمان با استاتین و بدون درمان با استاتین قرار گرفتند.

محققان دریافتند که در 10.6 و 12.0 درصد از بیماران در گروههای استاتین و غیر استاتین به ترتیب، به رتینوپاتی دیابتی مبتلا شده اند. در مقایسه با گروه غیر استاتین، در گروه درمان با استاتین به طور قابل توجهی رتینوپاتی دیابتی، رتینوپاتی دیابتی غیر پرولیفراتیک، رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیک، خونریزی ویتره(در مایع زجاجیه) ، جداشدگی کششی شبکیه و ادم ماکولا کمتر بود(نسبت خطر به ترتیب 0.86، 0.92، 0.64، 0.62، 0.61 و 0.60)؛ همچنین در گروه درمان با استاتین میزان کمتری از مداخلات مانند لیزر شبکیه، تزریق داخل چشمی و ویترکتومی (نسبت خطر به ترتیب، 0.71، 0.74 و 0.58 )، برای تعداد افراد کمتری انجام شده بود (نسبت خطر به ترتیب 0.61، 0.68 و 0.54). همچنین یک همبستگی بین استاتین درمانی با کاهش خطر ابتلا به حوادث نامطلوب قلبی عروقی، ابتلا به نوروپاتی دیابتی جدید و زخم های جدید پای دیابتی (نسبت خطر 0.81، 0.85 و 0.73) مشخص شد.

نویسندگان می گویند: این نتایج نشان می دهد که درمان با استاتین ها با کاهش شیوع رتینوپاتی دیابتی همراه هستند و ممکن است روند پیشرفت رتینوپاتی دیابتی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و دیس لیپیدمی، کاهش دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-01-statin-therapy-diabetic-retinopathy-t2dm.html

 



[1]بسیاری از شواهد و مستندات در حوزه سلامت از مطالعات مورد- شاهدی، بدست می آید. کفایت و اعتبار این گونه مطالعات در شباهت (توزیع مشابه) دو گروه مورد و شاهد برحسب مخدوش کننده ها می باشد. همسان سازی روشی است که برای کنترل یا حذف اثر مخدوش کننده های مهم بکار می رود؛ همسان سازی بر اساس نمرهPropensity  روشی است که برای تصحیح اثر مخدوش­کننده­های مهم و متعدد معرفی شده است.